Mar 25, 2012

Masak lemak kobis.

Ain Fajar | 7:00 AM | 1Comments |
Assalamualaikum.
ok nie lah menu untuk hari yang saya sajikan untuk pelaggan tetap saya..untuk c kakak juga..kakak makan tambah sampai 3x..mak aii tak penah2 macam tu..dah lama la kot dia tak makan masak lemak tu yang dia makan tak nak berenti walau pun dah kenyang. satu lagi semestinya sedap..bukan c kakak je makan menambah, aciknya pun sama (adik saya), badan kecik tapi makan dah macam en.abg je..tak pelah sedap la tu saya masak..so jangan tak try, try la tak susah pun senang dan cepat je nak sediakan sayur ni.




terus ke resepi..resepi ni biasa saya buat..saya ikut cara arwah mak..memang asal buat sayur lemak memang inilah caranya..senang je..ok jommmmm!!

Masak Lemak Kobis
 by 'ain.

Bahan-bahannya :)
1/2 biji kubis
1 batang lobak merah
1 biji cili besar
5 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
2 sudu besar udang kering / udang basah kecil2
garam secukupnya
2 cawan santan pekat
2 cawan santancair ( perahan kedua.)

cara-caranya :)

  • potong semua sayuran ikut suke.
  • bland bawang putih, bawang merah dan udang kering / udang basah kecil.
  • masukkan bahan blend ke dalam kuali atau periuk.
  • masukkan santan cair tunggu santan mengelegak masukkan sayuran.
  • masukkan garam secukupnya. 
  • Bila sayur dah layu masukkan santan pekat..sentiasa di kacau supaya tak pecah minyak.
  • boleh tutup api setelah kuah berbuih.


siap, boleh dihidangkan dengan nasi putih dan lauk kegemaran anda..

hari ni sayur lemah ni saya machingkan dengan ikan kembung sweat sour.
boleh kilik sini untuk resepi

1 comment:

  1. masak lemak kobis ni mengingatkan aku mase dok asrama dulu.. mkn masak lemak kobis ngan lauk ikan jaket.. nostalgia btol.. =D

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...