Mar 14, 2012

Aktiviti di Dapur.

Ain Fajar | 9:16 AM | 2Comments |
Assalamualaikum..
petang semalam saya lakukan aktiviti bersama dengan anak-anak di dapur..waktu pagi saya ada juga lamjutkan pembelajaran ke huruf seterusnya dan tengah hari mengaji iqra'..buat masa ni kakak baru mnecapai huruf G, nak ikutkan ada huruf yang dia dah kenal selepas huruf G, tapi saya tetap kenalkan huruf dan lakukan aktiviti ikut turutan huruf...manakala untuk iqra' pula, masih lagi iqra' 1 pada huruf sin dan shin..dia kenal perbezaan kedua huruf ni, tapi agak susah dia nak menyebutnya dengan betul..ok la tu nnt dah besar insya allah boleh sebut dengan betul dan tepat..bagi fina pula pembacaan iqra' baru samapi huruf Ta..alhamdulillah dalam diam dia mula kenal huruf2 al-quran..

ok berbalik pada aktiviti di dapur..sebenarnya dorg nampak bosan dengan aktiviti pembelajaran so saya pun ajak dorg join buat apam polkadot..dapat juga makan2 di waktu petang..lagi seronok dorg makan bila dorg sendiri yang buat..saya bagi tolong sikit2 je lah, kalau tak bertambah la kerja mengemasnya nnt..tang tu yang malas tu...hehehe

antara apam polkadot yang terhasil
comel la apam ni, budak-budak memang suka cute je nak makan pun senang.
saya masih guna resepi yang sama seperti sebelum ni cuma saya guna tepung kek, hasilnya memang lembut la sangat dan tahan berhari2.. yang bestnya tak keras dan kering pun..
nak resepi tengok kat sini.

selain tu juga, apam polkadot ni, kita boleh buat macam -macam corak, selain dot dot tu, leh juga wat corak kumbang ladybird, leh wat corak lebah boleh tulis2 lagi..ikut suka lah nak wat mcm mn pun memang menarik dan semestinya budak-budak suka..rasanya pun memang sedap...yang kat atas tu cprak srawberry, tapi macam tak berapa kemas, mungkin sebab kurang penuh saya isi..tak pe belajar dari kesilapan....

antara gambar yang sempat saya snep masa anak2 dara saya menolong..siap pakai topi bunga lagi..haha sebenarnya topi tu baru di hatar oleh pak cik posmen..so terus melekat kat kepala..benda baru memang dorang suka..

seronok dorg makan hasil air tangan sendiri, walau bukan sepenuhnya dorg buat tapi tetap bangga dorang menolong..khusuk sambil makan dan menonton..
c fina, tak lepas topi tu, lepas mandi terus pakai balik topi bunganya..
cantik topi ni, memang saya berkenan, lepas ni nak cari yang berkait pulak..
kalau pn. ida boleh kaitkan lagi bagus kan..

sekian..



2 comments:

  1. dah macam kembo aku nengok anak ko nih..supe je due2..

    ReplyDelete
  2. bukan ape, dorg ni suka berebut..sume kn sm puas hati..klu beli ape2 mst sama..sng aku nk hendle..hehe

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...