Mar 23, 2011

sotong bunga kantan

Ain Fajar | 7:56 AM | 0Comments |
Assalamualaikum..


Menu hari ni, sotong bunga kantan..1st saya masak sotong mcm ni..mmmm sedap rasa mcm mkn asam pedas tapi ada lemak2 santan..mmg unik rasanya..saya ambik resepi dari majalah sedap..semua resepi yg terdapat dalam majalah sedap ni mmg menyelerakan dan alhamdulillah tidak menghampakan..sotong yg saya gunakan seekor je tapi bapok beso..panjangnya dari ujung kuku hingga ke siku tangan saya...bukan tangan kakak..mmg besar 1 ekor pun dah mencecah 400++gm..ini lah sotong yg paling kecil saya pilih..lauk kat trgn ni mmg besar2 lah..
Ok jom kita intai2 ape bahan2 yg saya letak dalam masakan kali ni..

Sumber ilham : majalah Sedap
Bahan-bahannya; )
400 gm sotong
4 biji bawang merah
3 ulas bawang putih
5 biji cili kering
1 kuntum bunga kantan
1 biji limau nipis
½ inci halia
4 biji cili padi
150ml santan pekat
Sedikit daun kesum (saya letak sendiri)
Sedikit lada hitam
Gula dan garam ikut citarasa masing2.
Cara-caranya :
Basuh sotong bersih dan kelar-kelarkannya.
Blean baang putih, bawang merah, halia dan cili kering.
Tumis bahan2 yang telah di blean tadi hingga naik bau dan bunga kantan.
Masukkan gula, garam dan lada hitam
Masukkan santan serta cili padi. Tunggu hingga menggelegak dan kuah agak pekat.
Masukkan sotong dan daun kesum. kacau rata dan biar hingga sotong masak..
Senang je..sedap pulak tu..Selamat mencuba!!!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...