Mar 23, 2011

Kek Sarang Semut

Ain Fajar | 8:35 AM | 0Comments |
Assalamualaikum.
N3 kali ni saya nak syer kek peberet saya..kek sarang semut..mcm2 nama org panggil untuk kek ni.ada yang panggil kek gula hangus sebab menggunakan gula yang telah di hanguskan..ada yang panggil kek sarang tabuan atau lebah sebab struktur kek ni berongga mcm sarang labah...saya panggil kek sarang semut sebab my mom kenalkan saya dengan nama tu, so dah terbiasa..tak kisahla kan ape pun gelaran yang di beri..ianya tetap mendapat perhatian umum...kek ni tak muak makan sebiji besar pun tak de hal lah..
Saya tak pernah buat kek ni..my mom buat  masa kecik2, time tu tak pandai nak tolong lagi, bila dah besar tersangatla jarang dia buat, time raya je buat..sempat makan sepotong je lah jawabnya..mmgla rindu-rinduan kan..hehehe..tak sempat nak belajar tapi saya pernah tengok sekali imbas mcm mn my mom buat..nasiblah ada rakan2 bloger masakan yang sangat bemurah hati syer resepi dorg. Tak lah saya rindu2  lagi..skrg dah boleh buat sendiri..bukan ape dah jarang org buat kek ni, kalau buat pun kadang2 tak menjadi, tersangatla kecewa..
Dah lama saya save resepi kek ni dari blog kak yatie..sekali cuba mmg menjadi tapi ada sedikit ketidakpuashatian dalam diri saya.(silap sendiri, biasalah budak baru belajar) Tapi tetap sedapppp...en.abg makan sambil memuji..wah!!bangga toi..mmg tak berenti dia makan..gambar di atas adalah hasil yg pertama saya buat..pucat dan rasanya sedikit kenyal pastu manis ..itu yg membuat saya tak puas hati...yelah tengok cik jelita punya kek sarang semut hitam berkilat mmg cantik mcm tuanya ehehemmm!!betul ba, nda tipu tapi bukan la kata kau gelap, kau putih jgn salah faham yer hihihi..kek k.yatie pun elok..so saya buat sekali lagi, memandangkan semua org kat rumah ni suka, kalau buat lagi conform selesai..
Taraaaaaa....ni lah hasil yg kedua kek sarang semut saya..masih panaaass!!keknya lembut dah tak kenyal dan warnanya hitam tak pucat, dah sihat dah..cantik, cantik,cantikkk..ok jom tengok resepinya.
Bahan-bahannya: )
1 cawan gula pasir
1 cawan air panas
1 cawan tepung gandum
4 biji telur
1 cawan susu pekat
1 s/k soda bikarbonat
2 s/b marjerin
Cara-caranya : )
  • Cairkan gula dalam periuk dengan api yang sederhana. Tunggu hingga gula cair dan berubah warna keperangan..tutup api sambil tuang air panas ke dalam periuk..(hati2 ok nnt mercik kena tangan yg cantik dan lembut tu sebab gula akan membuak mcm gunung berapi)
  • Pasang api balik dan masukkan mentega kacau hingga semua bahan larut dan sebati. Ketepikan dan sejukkan.
  • Pukul telur hingga kembang dan pekat.
  • Masukkan susu cair, kacau sebati dengan menngunakan pemukul telur.
  • Masukkan tepung kacau sebati dan akhirnya masukkan gula hangus tadi.
  • Peram bamcuhan 3-4 jam
  • Bakar selama satu jam pada suhu 180c.
Selamat mencuba!!!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...