Mar 14, 2011

pop corn

Ain Fajar | 8:43 AM | 0Comments |
Assalamualaikum..
projek hari ni....
haa nilah dia...bangga sendiri bila berjaya buat pop corn sendiri di rumah...mmmm mmg puas hati..rasanya mmg mcm pop corn yg jual kat panggung wayang..bukan mcm kat pasar malam..lemak berkrim..mmg pop corn yg saya sangat sukai...terima kasih sangat2 kepasa penyumbang resepi..ramai dah blogger masakan dah buat pop corn ni..saya amik resepi ni kat blok k.hasue serawak..tq yer kak..
ok jom kita tengok resepinya..
Bahan2:
  • 1 sudu besar mentega
  • 2 sudu besar minyak masak ( saya guna minyak jagung)
  • jagung kering secukupnya
  • garam secukup rasa (tak perlu jika mentega sudah masin)
  • Tambah Karamel [Optional]
  • 1 sudu mentega/margerin
  • 3 -5 sudu besar gula pasir (ikut suka/byk mana pop corn yg ada)
  • Tambah Coklat [Optional]
  • 60 - 80 gram coklat bar (ikut suka/byk mana pop corn yang ada)
Cara2:
  1. Panaskan mentega dan minyak dalam periuk. Api tu pulak, mula2 guna api kuat untuk panas kan minyak& butter dalam 2 minit lepas turun kan api sedikit.
  2. Masukkan jagung menutupi dasar periuk. Tuang jagung rata dan sama paras dgn minyak & butter yg dah cair tadi. Tutup periuk tadi.
  3. Tunggu beberapa minit, anda akan dengar bunyi "pop".."pop" dgn rancak. Bila bunyi dah berhenti, cepat2 keluarkan pop corn. Pop Corn boleh dapat penuh satu periuk..
Taburkan garam secukupnye..(kalau nak buat karamel tak payah tabur) untuk membuat karemalnya:> saya panaskan butter dan masukkan gula, tunggu hingga gula hancur dan sedikit likat pas tu terus masukkan pop corn n gaul sebati..guna api yg kecil sahaja..
p/s : jangan sampai gula berubah menjadi perang pekat kerana gula yang manis akan bertukar menjadi pahit..
lepas ni kalau nak tengok astro first leh tengok wayang sambil makan pop corn, baru lah mcm tengok kat panggung..hahaha..bagus juga ada astro fisrt ni dapat juga tengok cerita terbaru kat rumah je..ye lah sejak ngandungkan c kakak sampai la sekarang mmg tak boleh nak tengonk wayang..nak kn tunggu dorg duduk asrama barulah leh pegi dating mcm dulu2..hihihi..
oklah selamat mencube!!!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...