Mar 11, 2011

ketam masak lemak cili api.

Ain Fajar | 8:36 AM | 0Comments |
Assalamualaikum..
hai..hari saya cuti bertugas masak di dapur...hihihi best toi la..klu selalu mcm ni lg best...pg tadi ada turun dapur kejap goreng pisang rempah..pastu tgh hari en.abg masak..nak tau ape dia masak utk isi perut kami tungguuu okey..esok lah..n3 yg ni saya nak kongsi lauk semalam...tak sempat nak post..hari ni tgh ada kesempatan post la..dah lame betoi tak buat masak lemak ketam nih..jarang buat pun..selalu srh mak je buat atau pun kak ipar...kat cni yg saya selalu buat kalau lauk ketam mesti masak merah..kali ni saje nak ubah selera plak..cb tengok hasil air tgn sendiri..
 saya masak tarap je main campak n agak2 je..tapi bahan2 sume saya ikut cara k.yatie dr dapur sinar kehidupanku.saya buat separuh dari resepi yg k.yatie buat..minta izin ye k.yatie tampal resepi akak kat sini yer..tq2

Bahan-Bahan
10 ekor ketam/secukupnya (saya gn 4 ekor je)
Bahan kisar
10 biji cili padi
8 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
1 inci halia
1 inci kunyit hidup

2 batang serai-ketuk
3 cawan santan
2 keping asam gelugor/keping
garam dan gula secukup rasa
 
Cara -Cara
  1. Blend bahan2 kisar dan masukkan ke dalam periuk. Masukkan serai yang di ketuk dan gaul sebati. Masukkan santan dan asam keping.
  2. Masukkan ketam dan gaul sebati. Masukkan garam dan perasakan.
  3. Sekiranya rasa dah ok, bolehlah tutup api dan hidangkan.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...