Dec 9, 2010

Kisah Di Klinik..

Ain Fajar | 8:32 PM | 1Comments |
Assalamualaiku.
hari rabu yg lepas saya dgn En.abg bw c fina keklinik kerajaan Dungun...sakit  ke c kecik ni...xlaah..nak kena cocok. Biasalah dah genap setahun kenalah cocok utk mengelak\ virus campak n virus2 yg membahayakan kesihatan kelak..
Ini kali ke-2 sy bw c fina ke klinik Dungun..mak aiii besarnyer klinik ni 2tingkat. Jarang jumpa klinik besar mcm ni, panah jumpa kat setiawan. masa2 sy nak wat kad merah (buku ngandong). Suasana dalamnya pun sama..dah namanya bangunan kerajaan mst lah sam je paternnyer...ye dok...
saya sampai kat klinik tu agak lewat jg dlm kul 9, kete kat tempat parking pun dah penuh, bila masuk dalam mak aiiii, ramainyer umat kat Dungun ni..dlm fikiran kul bape la siap ni...

tuu diaaa ramai yang tengah menunggu..saya pun amik nombor, haah amik kau!!! 3035, adus lama la tunggu ni..
sementara saya menunggu nama di panggil.. nak di jadikan kisahnya di klinik..saya terpandang seoarang wanita berpakai kemas, kasut tumit tinggi tgh jalan dengan sorang adik pastu sorang staf klinik..heran juga bila tengok wanita tu jalan dgn muka sirius, sankut tundung kat bahu..aik org ni xkan lupa nak paki tudung balik lepas cek.(idintitinya di rahsiakan, gambarnya pun xleh amik).pastu wanita tu rebut handbag dari adik dia sambil ckp

wanita: "bagi bag aku, pandai2 je bw bag org,walaupun ko adik aku xleh caye"
adinya balas : jom kita balik kak
wanita: xamau, bnyk urusan aku ni
            x perlu nak nagis, pg duduk (dgn nada yg kuat n tegas)
ibunya bangun nak pimpin tangan wanita tu
wanita itu : mom! duduk diam2 ok sambil betulkan kain ibunya..
semua org kat klinik tu heran tengok gelagat wanita tu..staf yg ada kat klinik tu minta km semua relex sambil becakap, wanita itu terganggu emosinya.(tidak waras)

oooo patutlaa..wanita tu ke hulu ke hilir sambil mengomel sendiri melenting, marah,tegas.mcm2 yg di sebut..c fina yg sibuk nak jalan sana sini terus minta dukung. bila saya dukung c fina peluk kuat tengkuk ibunya..takut kot dia..pandai juga c fina ni takut yer..
lama juga keadaan wanita tu mcm2. mcm2 nasihat lgsg x endah pun..
tiba-tiba....huh tekejut...hahaha nama saya di panggil..xla lama sgt tunggu. saya pun  teruskan urusan, abaikanla keadaan wanita tadi..sementara saya tunggu tok nurs pgl c fina, keadaan jadi kecoh...aik knp plk ni...
semua org berdiri...saya pun cbuk gak tengok... apa hal la plk..ooo wanita tadi tu dah kn tangkap dgn polis..bagi dorg hanya polis je yg dapat tolong...mmg kuat tenaga wanita tu.abg polis yg tangkap dia punyala besar tu pun ssh nak tangkap..pas tu keadaan jd tenang, wanita tadi di suntik ubat penenang.
saya pun teruskan aktiviti cek kesihatan c fina, timbang, ukur kepala n dada dan ketinggian..ok sume molekk..berat 10 kilo mmg moleklah nurse bagaitau...saya pun angguk jelah..sambil nurse cek n bersoal jawab pasal c fina ni, En.abg pun tanye kat nurse tu.
  ape kes hal tadi tu...biasala En.abg saya ni mmg mesra alam..nurse tu pun mesra alam gak mmg cantek lah...
   maklumat yg nurse tu bg tau wanita tadi tu terganggu emosinyer myb stress kat tempat keje... 
  keje kat mane En.abg tanye.. 
  cikgu kat taska...nurse tu jawab
  aik taska jer..kami bedua
  sape sangke jg budak2 x stress, tantion gak tau..kami ni suri rumah faham gak la...ha xheranla klu para ibu pun leh jd gila tau...tp kn pandaila kita kawal perasaan kita ni.
 dah lame dia jd mcm tu?..saya tanye nurse tu
 baru 3 minggu jer...nar nye dia tu molek sgt, dok tahu guwane jd gitu..dia layang budok moleek, sayang kat budok..ank akak ni, mula anto gi taska dinu nangih je, dia la pujuk smpi elok.ari2 dok maing dgn cikgu tu je, tak boh doh dgn org laing..skrg ni anak kak ari2 tanye cikgu dia, klu tak dok xboh pg taska..nasib dia dah fahang yg cikgu dia sakit..cerita nurse tu
nurse tu bg tau lg, wanita tadi tu bijak orgnyer..sebelum jg guru taska, dia pensyarah engineer di kolej komuniti..dia mmg cemerlang..tp mcm mn plk xleh nak kawal perasaan.
saya dgn En. abg mula fikir yg pompuantu jd mcm sebab buatan org..xmustahil jg kan..ramai jg saya dgr kes mcm tu.org dengki tengok org lain cemerlang...nauzubillah..wallahua'alam..sama ada perbuatan keji org atau diri dia sendiri

dah satle bergosip, kami pun pg ke blk suntikan..tibalah masa c fina utk di cocok..kami bedua pegang c fina kuat2, selalu dia nangis bila kn cucuk, kami pun bersedialah, c fina ni klu nangis suka jerit2, tu kn jg tu..bila kn cucuk dia diam je terpaku. kami pun heran n terus gelak..good girl x nangis pun.
cocok kali ni kat tangan plk..oooo xtau la plk..dulu c kakak sume kat peha..dah lain dah...nak ikutkan bkn lama pun cucuk c kakak thn lepas je..myb tiap thn dorg up grade kot..ye lah budak dah elok2 jln bila kn cucuk trs x leh nak bejalan, menapak pun xleh kesian beb...ibu mn la yg sangup tengok anaknya sakit...

ok lah panjang lebar dah saya bercerita huhuhu...kita leh amik pengajaran dr kisah ni...kawallah emosi kita..kat mn2 je pun ada stress..so sebagai org islam kita kn sentiasa bedoa semoga dilindungi jgn sampai syaitan kontrol fikiran kita...elok kita amalkan 3 kul sebelum tidur.

ok cau cin cawwwww

1 comment:

  1. memang boleh gile kalau jage budak2.. mental kene kuat..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...