Dec 9, 2010

Yong Tau Fu

Ain Fajar | 4:57 AM | 1Comments |
Assalamualaikum

Kali ni saya nak kongsi resepi kuah Yong Tau Fu..alaaah yg banyak jual di pasar2 malam tuu..makanan ni benda yg wajib saya beli bila pg pasar malam..tapi bila dah merantau ke tempat org Yong Tau Fu yg ada d jual x sama rasanya dan kadang2 lain kuahnyer..
Dah lame saya cari resepi kuah yong tau fu ni sebab saya suka sangat makan. beli xpuas makan, klu buat sendiri dah tentu leh makan banyak kos pun kurang sikit.. akhirnya saya jumpa juga resepi kuah ni kat dalam blog K.Maz (salah sorang blog yg selalu saya singgah). mmg best rasanya x menghampakan. mula2 buat terus menjadi. En.abg siap bg A++ lagi..wohoo..
ok minta izin K.Maz utk C&P resepinya, tapi saya ada tambah sikit bahan2nya.


Bahan2nya :)
*10 tangkai cili kering.
*gula melaka
*bijan goreng
*kacang tanah (goreng dan kisar kasar)
*1 s/k garam @ sos tiram
*1 s/k gula
*sedikit ajinomoto
*3 inci belacan
*50 ml air
*1 1/2 s/b tepung jagung
*sedikit kicap manis

Cara-caranya :)

panaskan minyak dan goreng cili kering dengan api yang perlahan hingga garing. kisar halus cili kering.
didihkan air bersama gula melaka hingga gula larut. masukkan cili kisar bersama belacan.
masukkan bacuhan air tepung jagung setelah air mendidih.
masukkan sos tiram, gula, bijan, kacang tanah dan kicap manis.

dah siap.. hidangkan bersama pelbagai fish ball dan kangkung mangikut kesukaan masing2..
Selamat mencuba... Cawww

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...