Jul 27, 2015

Bahulu Biji / cermai

Ain Fajar | 8:34 PM | 2Comments |
Assalamualaikum

masing-masing dah menayang resepi untuk makanan terbuka atau makanan harian..tapi saya tertinggal kereta api..masa tidak mengizinkan saya untuk terus berkongsi resepi..banyak gambar yang save dalam ipad tidak di tranfer lagi ke dapur alammaya ini..pelan=pelan lah kayuh yer..huhuhu..catatan saya di sini adalah niat untuk rujukan saya dan generasi saya..dan sesiapa pun yang ingin mencuba silalah.

sebelum ni pernah saya kongsikan resepi bahulu cermai tradisi..sebenarnya sama je cara dan kaedahnya..cuma kita kena ade seni untuk mengadun tepung dengan telur yang telah di pukul..saya sendiri hampir berputus asa untuk membuat bahulu biji..namun saya teringin dan berhajat mesti kena buat sampia pandai..kalau orang lain boleh buat kenapa tidak saya..resepi di mana2 pun sama cuba kaedah kenalah betul. dan satu lagi yang dapat kongsikan di sini bagaimana ingin mendapatkan permurkaan bawah bahulu yang cantik mulus..

petuanya:
1. sapu minyak pada loyang dan pastikan tiada minyak yang bertakung
2. loyang mesti dipanaskan, tapi jangan terlau panas
3. guna loyang acuan bahulu daripada tembaga
4. kuantiti tepung haruslah tepat. (kn try n eror)


Resepi Bahulu

30 biji telur
1250gm gula kasar
1kg tepung ( -+)
1sb ovallate.



cara-caranya
oukul gula, ovallte dan telur hingga betul kembang putih dan pekat
masukkan tepung sikit demi sedikit dengan kaedah kaup balik.


hasil jualan 100bj RM25

2 comments:

  1. Selamat Hari Raya Ain
    comei2 kuih bahulu cermai.Tq resepinya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Selamat hari Raya juga buat rahel..Tqvm masih sempat singgah di sini..

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...