Jun 30, 2014

cheese tart blueberry

Ain Fajar | 8:09 PM | 0Comments |
assalamualaikum

Dah lama saya nam update resepi untuk cheese tart nie..tapi boleh pulak saya lupa letak kat mn ntah resepinya..di bawah ade 2 gambar cheese tart yang berbeza..yang loretan warna pink adalah strawberry cheese tart, dan yang warna purple adalah blueberry cheese tart. ok terus je pada resepi yang suka saya nak syerkan.


kali ni saya menggunakan resepi yang saya intai dari dapur ldyila yang mana resepi sarang lebah beliau yang sangat terkenal di dunia masakan dan ianya sudah pun digunakan kepada semua orang sebagai sumber pendapatan, termasuklah saya sendiri..murah rezeki beliau




tart crust
sumber : ladyila

200 gm mentega
1 biji telur
400gm tepung gandum
1/4 susu tepung
1 sk esen vanila

cara-caranya:
gaul semua bahan hingga menjadi doh
simpan doh beberapa jam
masukkan doh ke dalam acuan tart
bakar selama 15minit pada suhu 180c

inti cheese

250gm cream cheese
50gm gula kastor
1 biji telur
1/2 sk esen vanila

caranya
pukul cream cheese dan gula hingga kembang
masukkan  telur dan esen vanila pukul hingga adunan licin

masukkan blueberry filling ke dalam tart crust dan masukkan adunan cheese dengan penuh dan membukit
bakar tart selama 20minit
bila tart sudah masak, jangan terus keluarkan tart sebalikkan cuma buka pintu oven hingga tart sejuk.
istimewanya tart nie, kulitnya tahan lebih lama kerangupannya..jadi selepas nie mesti guna resepi yang nie, pasti puas hati.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...