May 29, 2013

kek buah kukus

Ain Fajar | 3:55 AM | 2Comments |
Assalamualaikum.

Kek buah kukus ni bercinta sikit nak membuatnya, memandangkan masa mengukusnya memakan masa 4jam..saya juga seperti orang lain, dah lama menyimpan resepi kek buah kukus nie..bila nak membuatnya tu, mula la terfikir siapa yang makan, sebab saya sendiri tak suka makan kek lagi2 kek buah..saya suka membuat kek tapi nak makan tu sepotong je lah...punca kejadian kek buah nie, apabila bos en.abg oder kek buah daripada saya..nak kek buah setengah kilo 3 biji..saa terima je lah sebab memang teringin nak buat kek buah kukus, dan kalau ade lebih pula, bapa saya ade..dia suke sangat makan kek buah..dulu masa saya ecik setiap tahun bila syawal tiba mesti ade sebiji kek buah khas untuk bapak saya..bila saya besar dan mak dah mula ambil tempahan kek buah dah ade lagi di atas meja...kesian bapak saya, sehingga dia beli sepotong di sebabkan teringin..yang sedihnya bapak saya beli masa mak dah meningal..dia cakap teringin sangat nak makan kek buah..saya sangat tercabar sebab kesian kat bapak saya tu...jadi inilah kekuatan saya untuk mencuba...bapak saya orang pertama saya minta jadi tester..alhamdulillah kejadiannya sangat membanggakan diri sendiri..hehe

sebenarnya saya agak takut nak buat kek buah nie, sebab biasanya kalau tak tau buat buahan campur akan jadi mendap ke bawah..dan saya sendiri pernah buat jadi macam tu..jadi agakfobia jugala..bla saya tengok komen resepi nie amat positif saya tak ragu lagi untuk mencubanya. ramai blogger masakan dah pun mencubanya..di sebabkan kek nie bukan untuk simpanan yang lama, jadi saya kukus 3jam sahaja..bapak saya kata sedap..saya sendiri rase memang sedap..selalunya saya tak jamah pun kek buah..tapi kali nie habis juga 2 potong..hehe..lepas nie time raya wajib buatlah untuk bapak saya..senang je nak buat..waktu kukus tu jer yang lama..tak pe la kan masa proses kukusan berjalan boleh buat kerja lain di dapur.


saya potong kek nie keesokkan harinya..supaya kek moist dan tak berderai bila di potong..ok lah jom tengok resepi mana tau ade yang ingin mencubanya..resepi yang saya syer di sini juga adalah rujukan saya mendatang juga untuk anak2 dara saya tu.

KEK BUAH KUKUS
Resepi : chef Zubaidah
sumber : k.Hana, K.madiha dan k.sheila

bahan-bahannya:
250 gm buter
350gm gula pasir
60ml air panas
500 gm buah campur

3 biji telur
350gm tepun
1 sk cream of tar tar
2 sk soda bikarbonat
1 sb susu pekat
1 sk esen vanila
1 sb serbuk buah pala (saya x letak)

cara-caranya:

  • masak gula hingga hangus, tuang air panas perlahan. masukkan butter hingga cair dan masukkan buah campur dan kacau sebati.
  • ayak bahan kering
  • pukul telur hingga kembang
  • campurkan bahan kering dengan bahan gula hangus tadi dan kacau rata
  • masukkan telur dan gaul rata.
  • masukkan ke dalam loyang dan kukus 4 jam.
  • biarkan kek dalam kukusan hingga sejuk dalam keadaan tutup terbuka.
  • bila sudah sejuk keluarkan dari loyang.
  • keesokkan harinya boleh la di potong
  • boleh tahan lama sama seperti kek lapis serawak.
selamat mencuba!

2 comments:

  1. salam ain..

    saya tersangat la suka makan kek buah ni..kalau ada pass la kat aku ya..huhu

    ReplyDelete
  2. Sedapnya kek buah...belum sampai seru lagi nak buat...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...