Dec 3, 2012

Malacca trip 2

Ain Fajar | 6:20 AM | 0Comments |
Assalamualaikum.

Bila cuti sekolah je, masing-masing mengambil kesempatan untuk bercuti bawa anak dan orang tua berjalan..saya dan en.abg pun tak lepaskan peluang bawa syuhada dan syafina berjalan. saje lah nak hiburkan dorang..3minggu ayahnya kerja kat laut tak balik..bila cuti seminggu nie, en.abg ajak saya dan anak2 bercuti..taPi kami bukan pergi berempat je, kami bawa sekali mak dan abah en.abg..saje la ak bagi dorang relex..kami nak dorang rase ape yang kami rase..saya tak kisah la...janji percutian kami mengembirakan dan saya berpuas hati.

 Gambar ehsan dari google..saya dan keluarga ke negeri melaka sekali lagi..kali ke-2 saya bercuti di melaka..atas sebab saya tak daPat naik beca masa datang yang sebelum ni, dan saya tak daPat nak beli kasut handmade baba nyonya yang hanya terdaPat di melaka sahaja. saya dan en.abg mengambil kePutusan menginaP di melaka 3malam 4 hari..kami relex je sambil bercuti, memang seronok Percutian di melaka kali ni..kami tak kejar masa dan segala jadual berjalan dengan lancar..mana tak nye kan, saya dengan en.abg je yang buat Planing, mak, abah dan anak2 ikut je..biasanya kalau pergi 2 3 famly macam2 PendaPat last2 sume tak menjadi..

Hari rabu kami bertolak dari kampung perak terus ke melaka, mengambil masa 4jam perjalanan. Alhamdulillah sampai juga kami dengan hanya berpandukan GPS. Kami terus mencari home stay yang kawan en.abg carikan untuk kami di Bukit Rambai..kami menginap di homestay tu hanya semalam sebab saya tak berpuas hati dengan keadaan rumah tu, air corn, dapur dan mesin basuh tak di sediakan, strika  pun rosak..tak berbaloi dengan harga yang kami perlu bayar RM160 semalam..esoknya kami cari homestay yang lain..Alhadulillah, homstay yang cantik, semua keperluan di sediakan, perabot setiap bilik cukup,meja makan, dapur gas, mesin basuh, air corn, strika, tv dan asrto yang ade semua siaran..memang berpuas hati sangat dengan keselesaan homestay tu, dengan harga sehari RM140 semua cukup.. sangat berbeza, harga lebih murah dan kelengkaPan semua cukuP.

Hari pertama, tempat yang kami lawati dah semestinya Bandar Hilir Melaka..hari khamis jam 10 Pagi, keadaan bandar melaka tenang je, tak ramai Pengunjung..memang seronok berjalan kalau tak sesak dengan orang ramai..cuaca pun  redup je.

                     Photobucket 
Bila sampai di bandar melaka, kami terus ke kaunter melaka duck tours, beli tiket awal2.
                              Photobucket
Sementara naik kereta yang boleh berjalan atas darat dan air, kami naik menara taming sari..tinggi menara nie, bila dah sampai atas semua badar melaka boleh kita tengok..tingginya lebih kurang 1500meter..kalau tak silap saya la..untuk naik menara taming sari nie, untuk orang dewasa kena cas RM10, kanak-kanak RM5 dan warga emas RM8. ok laaa..

Kenangan en.abg bersama anak-anak di menara taming sari.
 Photobucket"
saya dan mak Pun tak ketinggalan..abah tak nak naik.gayat katenye.
Photobucket
selePas naik menara, kami terus naik melaka duck tours, yang mana bot nie, boleh berjalan di darat dan air..waktu ni kami tengah menunggu PenumPang lain..bila dah Penuh baru boleh jalan2, kalau tak dorang rugi la kan..hehe..

ni la keadaan bot masa berjalan kat atas daratan dan dalam air..saya amik daro google. saya kat dalam bot ni mana la daPat ambik gambar macam ni kan, kalau dalam bot boleh la..memang best.
Photobucket"> 
suasana dalam bot duck tours..Perjalanan yang di ambil makan masa 45minit..sePanjang Perjalanan kami di beri keterangan tentang sejarah negeri melaka dan bot darat air itu sendiri.. kos untuk menaiki melacca duck tours ni, bagi orang dewasa RM35 dan kanak-kanak RM25 dan warga emas RM28..agak mahal la juga..agak teruja bila bot ni memasuki laut melaka..suasana berangin memang nyaman, mata terus rase mengantuk..ade juga kanak-kanak yang tertidur bila bot mula memasuki ke dalam air..

selePas tu, kami naik beca Pulak..aktiviti yang saya tunggu2 selama ni, saya datang ke melaka sekali lagi nie tujuan utama nak naik beca yang cantik..jadi, hari Pertma je kami terus je naik beca.

Photobucket"> 
bergambar kenagan semestinya..banyak beca yang cantik2 kat melaka..beca yang saya naik ni tak la cantik sangat, ade yang lebih cantik dari beca ni, dah macam Pelamin Pengantin Pun ade hehe ..taPi ok la, bunga2 sama dengan tema baju kami..
Photobucket"
untuk menaiki beca ni, kami di kenakan bayaran RM35 seround..ianya memakan masa 45minit.
kami dibawa Pusing bandar melaka yang terdaPat kesan sejarah yang menjadi kebangaan rakyat melaka.
Photobucket">
Destinasi Pertama abang beca turunkan kami, di kawasan yang terdaPat kaPal terbang yang sangat berjasa buat rakyat malaysia, kereta aPi yang Pertma digunakan dan Pokok melaka..istimewanya Pokok melaka, buahnya boleh dimakan, dan boleh dijadikan ubat kencing manis jika kita makan setiaP hari..daunnya akan kuncuP di waktu senja dan kembang di waktu Pagi sePanjang hari.
 Photobucket">
kenangan kami di sebelah kapal terbang yang digunakan oleh Perdana menteri kita yang pertama ke kota london untuk membuat perjanjian bagi mendaPatkan kemerdekaan tanah melayu. 

Photobucket 
Destinasi seterusnya, pintu gerbang A'famosa..ade pintu gerbang je, yang lain dah musnah masa perang. Tak lama kami kat sini, c fina dah mula meragam, keadaan cuaca mula Panas.

IMG_2151">
> hehe sory gambo senget plak, tapi nk letak jg gambar nie....dah betulkan dah taPi macam tu juga destinasi kami yang terakhir dengan beca..kawasan bangunan merah..terdaPat juga kedai2 yang menjual cenderamata..kami tak lama kat sini..jam dah Pun Pukul 2 Petang..Perut dah laPar dan anak-anak dah meragam dan mengantuk..orang mula ramai dan keadaan dah sesak.

Kami balik untuk check in homstay lain di taman Tanjung Minyak..berhampiran dengan Taman Bukit Rambai homstay yang saya tak berpuas hati tu..
   
Photobucket
selePas berehat-rehat, siap-siap untuk makan malam..kami memilih restoran asam pedas selera kampung di bandar hilir melaka. memang sedap, dan berbaloi dengan harga..restoren ni memang terkenal kat negeri melaka..selain restoren ni, restoren asam pedas zaiton juga turut terkenal dengan keenakan makanannya..tapi beroperasi di waktu siang sahaja..di sebabkan kami ni nak makan malam, jadi kami memilih restoren nie.
Photobucket
Kalau dah kate melaka terkenal dengan asam Pedasnya, saya Pun memilih kePala ikan masak asam Pedas..kira boleh tahan juga rasanya, ikannya fresh..tak Puas makn kongsi2..hehe
Photobucket"
ketam masak lemak cili aPi, sangat sedaP..kesegaran ketam terasa manisnya..memang sekali rase nak lagi..lauk ni Pilihan saya dan mak mertua..taPi boleh syer dgn en.abg skali.
asam Pedas ikan Pari, Pilihan baPak mertua ku..tak tau la rasenye macam mana sebab saya tak makan ikan Pari.
Photobucket 
kerang rebus dan kuah lemak rebung, untuk dua orang anak dara ku yang tak makan Pedas.sedaP juga saya rase.

 dah kenyang, balik rumah tidooo..
Photobucket 

keesokan harinya, kami teruskan lawatan kami ke kamPung warisan baba nyonay..awal Pagi kami dah keluar sebab tak nak bersesak dengan orang ramai.memang tak ramai, masa kami lalu di hadaPan kedai2 baba nyonya masih banyak kedai yang belum buka, dan baru je nak buka..jadinya kami Pergi kedai yang nak di tuju je..iaiutu kedai kasut handmade yang ade manik2 dia atasnya..gambar dia atas adalah sePasang kasut yang berusia 50tahun..kasutnya namPak usang taPi jahitan maniknya tetaP cantik dan kekal coraknya..saya memang nak sangat beli kasut ni..belek2 dan try2, en.abg kate, ambikla kalau nak..tak kisah harga..wow..bestnye..rase berbunga-bunga hati macam corak kasut yang saya Pegang tu..
Photobucket 
ni lah kasut yang saya pilih, hadiah dari en.abg sempena sambut hari ulang tahun perkahwinan kami..hadiah untuk 5tahun ni..kasut ni tahan lama.jadi tak kisah kalau harganya mahal..antara kasut yang ade dari RM160-RM260..yang sarung macam saya ni, RM260..cantik dan berbaloi..bagi saya la..sesekali beli kasut mahal aPa la salahnye kan..lagi Pun org yang hadiahkan..hehe

selepas tu kami tengok2 kedai2 yang ade di kasawan pekan baba nyonya..saya tak ambik gambar sangat, sebab dorg memang dah warning xboleh ambil gambar..jadi malas nak pegang camera.selePas solat jumaat, kami teruskan Perjalan ke kota A'famosa, tujuannya nak mandi manda..aktiviti wajib kakak dan adik..saya ni kurang berminat berendam..

Photobucket"
kami menuju ke water world di bandar A'famosa. tiket masuk yang di kenakan untuk orang dewasa RM40, kanak-kanak RM35 termasuk makanan dan minuman..waktu hari biasa harga kurang RM5.
 Photobucket"
sebelum mandi dan berendam, makan dulu isi Perut..baru la seronok berendam..lagi Pun hujan lebat waktu tu..budak dua orang tu dah tak saba dah tu, makan sikit je..fikiran dah kat dalam air,.
 Photobucket 
dorang bertiga je berendam dan bermandi manda..saya setakat basah kaki cukuPla..tak tahan sejuk..maklumla orang kurang lemak.
 Photobucket"Photobucket 
hari isnin hingga jumaat mereka beroPerasi jam 9Pg-7Ptg.hari sabtu dan ahad samPai jam 8malam.
kami keluar jam 6.30Ptg..cuaca tak mengizinkan..takut demam Pulak budak2 kena hujan.kami Pun balik berehat sambil layan maharaja lawak mega musim ke-2..sambil2 saya kemas barang untuk balik esoknya.

hari sabtu jam 10.30Pagi kami keluar dan terus balik ke klang..hari ahad kami ade aktivi fotografer semPena manyabut kakak en.abg mendaPat ijazah..hari konvocationnya.
oklah..cukuPla Percutian kami ke melaka untu tahn 2012 ni..tahun depan ke mana pulak kami yer..rancangannya nak terbang ke tawau sabah Pulak...agak-agak boleh jumPa Rahel ke tak yer...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...