May 26, 2012

Donat Lembut

Ain Fajar | 5:43 PM | 8Comments |
assalamualaikum...dan selamat pagi..

hehhehe dapat juga mengupdate blog pepagi...sebab budak2 sedap je tido..dan saya dah pun siapkan sarapan pagi nie..jom tengok sarapan saya..tengok pada tajuk di atas pun dah tau..
haaa ni lah rupa paras donat saya kali nie..bermacam2 hiasan diatas donut yg dah di saluti coklat...buat 5 biji je yg di saluti, yg lain simpan di frozenkan...mahap la yer..kot sesape yg nak tu, tak dapat nak bagi..kikiki...

 sebenarnya, saya buat donat nie semalam atas permintaan anak dare saya yang dua orang tu..pantang tengok gambo sume nak..kalau makanan boleh la ibunya buat tapi kalau mainan tu minta maafla..tak leh nak layan sangat...semalam dah habis dorang makan, pagi nie goreng lagi buat sarapan..dah tau nanti c kakak mesti minta donut lagi..tu baru bangun tengok gambo donat minta nak makan donut lagi...
resepi donat nie da banyak kali juga saya buat..senang dan cepat...klu nak cepat resepi sesuai sangat..resepi dari k.hasue...memang mantap...lembut sgt2...nak buat guna mesin boleh, guna tangan pun boleh..tak sensitif..selaian buat donat, boleh juga buat kuih yang lain..mcm burger malaysia, pintal2 dengan sosej mcm2 lagi lah..suka la nak uat bentuk ape pun memang sesuai...tq k.hasue resepi yang sangat baik..dah di syer kan kat my resipi pun..dan saya pun nak syer kat sini...mana lah tau ade yang teringin nak buat leh cuba resepi yang senang nie...jom layan resepi plak..














Resepi Asal : K.Hasue
by : 'Ain

Donat Lembut

Bahan-bahannya:
500gm tepung roti / tepung gandum
1 sb shortening
50gm mentega
2 sb gula pasir
1 paket (11gm) yis
1/4 sd garam
2 sb susu tepung / susu pekat (guna susu tepung lbh sedap)
1 biji telur
190ml air suam2 kuku  :) 

cara-caranya:
  • satukan semua bahan kecuali tepung dan telur. kacau rata hingga gula larut.
  • apabila yis dah berbuih ayak kan tepung sedikit dan kacau guna sudu hingga melekat..
  • masukkan tepung yang selebihnya dan telur..uli hingga tepung tak melekat di tangan dan mangkuk.
  • bahagikan doh kecil2 dan bulat2kan..
  • apabila dah siap lubangkan bahagian tengah, atau cetak dengan acuan donat.
  • panaskan minyak dan goreng donat dengan api yang perlahan sekali.
  • apabila dah kekuningan boleh diangkat dan salutlah dengan coklat masak dan hias ikut kesukaan masing2.
sruktur donat yang lembut..gebu kannn?

dah siap!!
selamat mencuba dan selamat menjamu selera..

8 comments:

  1. Salam ain..amboi makk..nampak lembutnyee,beronga lagi.Mintak sebiji yg ade cekelat tu..leh..

    ReplyDelete
  2. salam kenal Ain...
    ha..ah mmg gebu pun donat tu....anak sy pun req suh wat jugak cuma penyakit "m" nie asyik meyendeng2 je.....

    ReplyDelete
  3. Salam Ain.gebusnya donut tu...letak make-up kat atasnya lagilah cepat laku....

    ReplyDelete
  4. syoknye anak ko bangun lambat.. boleh wat macam2.. aku ni belom bangun anak dah bangun dulu.. hhuhuhu..

    ReplyDelete
  5. salam ain..wahhh gebunya..pastu cantik2 donut tue..terasa nk amik satu jer:)

    ReplyDelete
  6. Salam ain...sori ye bru bksmptan buat knjng bls...lama bnar bertapa..mskih ye sdi sngah dpur kecik kita tu...sdppnya donattt...

    ReplyDelete
  7. gebu arr tgk donut Ain, anak2 akak suka ni..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...