Jul 20, 2011

Pampers dan kakak

Ain Fajar | 9:09 AM | 2Comments |
Assalamualaikum..
n3 ni sepatutnya dah lama nak post tapi tak kesampaian je..saje lah nak post n3 ni untuk kenangan wat c kakak dan ianya satu pengalaman yang besar buat ibu yang masih baru mcm saya ni...sekarang ni kakak berumur 3 tahun 4bulan..
 gambar dr en.google
kenapa pulak ada gambar pampers ni...semestinya ada kena mengena dengan cerita kakak...kini kakak sepenuhnya tak menggunakan pampers untuk membuang, sebaliknya kakak dah pandai membuang di tandas...pengalaman ni bagi saya agak mencabar juga sebenarnya sebab ianya menguji tahap kesabaran dan kebijaksanaan yang tinggi untuk melakukannya...hahaha ayat macam wat karangan esei bahasa melayu je kan...kikiki...
 masa awal tahun 2011 tu, adik saya ada cakap "akak dah kena ajar syuhada tak pakai pampers la "  dan c kakak sendiri pun ada cakap tak nak pakai pampers.
dalam hati saya, ish!! boleh ke yer..rasanya macam kakak kecik je lagi, cakap pun baru pandai..(masih bermimpi).
Bila saya pergi kemana-mana dan jumpa kawan-kawan yang ada anak sebaya c kakak, masing2 tengah belajar tak pakai pampers, malah ada yang dah tak guna pampers sepenuhnya seusia 2thn setengah..
huh!!!(macam bangun dari mimpi yang panjang)masa tu baru saya tersedar yang c kakak dah besar dan sepatutnya kena belajar membuang di tandas..ye la kan..rasanya macam kakak ni kecik je lagi..mana tak nyer..manje dan ciwek (suka nangis) makin menjadi-jadi..adiknya pun tak macam dia..tapi ada hati nak pegi sekolah..
saya pun runsing mcm mana nak ajar c kakak membuang kat tandas ni...saya tanya pada kawan2 dan jiran2 yang ada anak sama baye dengan c kakak..ada yang boleh di guna pakai dan ada yang tak sesuai dipraktiskan untuk kakak..ye lah tengok pada budak jugak..selepas kakak sambut beday yang ke-3 saya pun menjalankan misi..
minggu pertama : waktu siang saya mmg tak bagi kakak pakai pampers..dia pun seronok je..lapang je kot...tiap 10 minit saya tanye.."kakak nak kencing tak?"..kakak diam jer...myb dia tak faham ape maksud ibunya...akhirnya tercicir juga kat lantai...saboooo!! saya cuma cakap"kenapa kakak tak cakap nak kencing, lepas ni cakap tau" kakak jawab okkk!!...dan tiap 10 minit juga saya ajak c kakak pegi tandas tapi kakak cakap "tak boleh la ibu" sambil geleng kepala..masih tercicir juga...tiap2 hari mengemop lantai je lah kejenyer..siang dan malam...dah 3 hari keadaannya mcm tu...sampaikan ayah dia dah putus asa dan suruh pakai pampers balik, dia sanggup beli pampers banyak..tapi bila fikir-fikirkan sampai bila nak pandai...tak pe saya mesti teruskan misi saya tu..macam2 janji kalau kakak berjaya kencing kat tandas...janji pertama, tak nak bawa kakak makan kat KFC kalau kencing dalam seluar...hari ke4, akhirnya c kakak berjaya kencing kat tandas..huh lega..berjaya juga..satu pencapaian yang baik..ape lagi, bila ayahnya balik, terus ajak ayahnya makan kat KFC...janji harus di kotakan..so pegilah kami..
dalam minggu pertama tu, sesekali je kakak berjaya kencing kat tandas..
 minggu kedua : saya sentiasa ingatkan c kakak nak kencing mesti cakap..kalau tak, tak boleh pegi sekolah, tak boleh makan KFC dan tak boleh beli seluar dalam cantik...setiap kali 10 minit saya mesti suruh dia g tandas...alhamdulillah berjaya..tapi kakak tak pernah cakap..kadang-kadang tercicir juga kat lantai...tahap kesabaran masa tu, dah merah dah...mmg kena cetil (cubit) juga lah..bukan apa, kadang tu bila saya suruh pegi tandas c kakak tak nak atas alasan bau busuk dan akhirnya tercicir kat lantai...mmmm mmg ibunya jadi singer lah...

minggu ketiga : c kakak masih lagi tak nak cakap..dia akan kencing kat tandas bila disuruh..kalau tak mesti tahan, kalau tak tahan tercicir kat lantai la jawabnya...minggu ke3 tahap kesabaran ibunya tak boleh dibendung lagi..guna cara lembut tak jalan sangat so, kena guna kegarangan...haa..tahap kesabaran dah tak ada, bila dia tercicir je kat lantai mmg kena cetil bertubi2 dan kena siram kepala (kakak takut siram kepala) tapi tak la sampai mendera cukup sekadar memberi amaran untuk kakak berusaha untuk berjaya..bukan untuk sesiape untuk kakak juga..dalam tempoh tu mmg tak bawa kakak keluar jalan dan makan kat KFC..tiap hari kakak ajak keluar tapi kami bagi syarat...dan macam2 permainan yang kakak minta..pun kami bagi syarat yang sama..mesti cakap kalau nak membuang dan tak boleh pakai pampers..
 minggu keempat: kakak dah mula pandai cakap nak kencing dan terus pegi tandas..tapi walau mcm mn pun saya tetap ingatkan kakak tiap 10minit..alhamdulillah waktu siang dah tak guna pampers. tapi bila nak pegi jalan dsn nsk tido kena pakai..ibu dan ayahnya belum ada kepercayaan..
selama sebulan nak training kakak tak guna pampers..bagi saya agak mencabar dan satu pengalaman baru..ada juga kawan2 kate, anak2 dorg training 2hari dah pandai, ada yang seminggu, ada sebulan dan lebih..bergantung juga pada budak dan kegarangan ibunya..hehehe..tapi ada juga yang ckp elok tan guna kegarangan pun dah boleh..bila kakak sedar yang dia berjaya buat apa yang ibu ayahnya harapkan, ape lagi janji2 kami semua dia tuntut..dan kami kotakan apa yang dia minta (permainan)..cuma sekolah je belum kami kotakan..tunggulah kakak 5thn..
inilah antara permainan yang kakak nak sangat, baby doll..satu set lagi siap ada botol susu, baju salinan, selimut dan puting..ni je yang mampu, nak beli yang ada semua benda tak terbeli lah, buka ape kan, nak beli ape2 kena beli 2..tu yang tak leh nak tahan..permainan lain, pistol air, kereta, robot..bag ben10..dalam banyak2 permainan semua permainan budak lelaki cuma baby doll je untuk budak pompuan..tak tau la kakak ni..semua dia bedal...tengok karton pun suka karton yang ganas2 mcm ben10 dan naruto ..sekarang ni saya tak bagi tengok karton tu..elok tengok karton yang ada pelajaran..
selepas sebulan, saya memberanikan diri tak pakaikan kakak pampers pada waktu malam dan masa jalan2...kakak pun boleh tersedar dari tidur kalau dia rasa nak kencing..berhasilll!!!kakak dah sepenuhnya tak pakai pampers seusia 3thn 2bln(kira lewat juga ni, salah ibunyalah)..nnt c adiknya myb nak kena training lebih awal..lagi pun c fina lbh awal pandai bercakap..myb dia ada kawan bercakap dan bermain..ape yang kakaknya cakap dia belajar..

nota: gambar2 kakak selepas berjaya tak menggunakan pampers sepenuhnya...semua aksi sendiri..bila tengah moog nak bergambar mcm tu lah c kakak..

2 comments:

  1. tahniah utk kakak.. anak aku?? ntah le.. dah cube ari tu.. sakit jiwe!!!

    ReplyDelete
  2. hahaha bdk lelaki lain la kot...tp nnt bla dah ada adik lg ko parah..tp dah besar tau la my sng kot..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...