Jun 17, 2011

Pajeri Terung

Ain Fajar | 1:10 AM | 1Comments |
Assalamualaikum...
salam jumaat...mmmm mesti ramai yang dah makan tengah hari kan...masaka ape tuuu...hari ni saya buat pajeri terung...rasa teringin pulak nak makan masak pajeri. nak ikutkan saya lebih suka pajeri nenas tapi en.abg tak berape suke coz masam katenyer...dia tu mmg xleh rasa masam cikit pun..kali ke 2 saya buat masak pajeri, dulu kalau nak makan mesti suruh mak yang masak tapi kali ni terpaksalah buat sendiri..saya amik resepi dari koleksi chef Hanieliza, mmg mudah dan cepat..
jom jom kita terus je tengok resepi...

sumber : chef Hanieliza
Bahan-bahan :
6 biji terung panjang
3 cawan santan pekat
3 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
1/2 inci halia
5 sudu tempah kati
2 sudu udang kering
2 sudu kerisik
1 batang kulit kayu manis
gula dan garam secukupnya

Cara-caranya : )
  • tumbuk bawang putih, bawang merah,halia dan udang kering
  • tumis bahan2 yang ditumbuk bersama kerisik dan serbuk kari yang telah dibancuh dengan air.
  • masukkan terung. apabila kuah dah tak melekat kat periuk masukkan santan
  • masak hingga kuah pekat dan naik minyak.
mudah je..

selamat mencuba!!!

1 comment:

  1. dah lame tak mkn pajeri.. dulu2 time kenduri kawen kat kg slalu jumpe.. skang dah kurang dah..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...