Apr 5, 2011

Kek pisang

Ain Fajar | 7:33 AM | 1Comments |
Assalamualaikum..
3hari yg lepas saya buat kek pisang..ari tu balik kampung mak bawakan 4 sikat pisang muda..tak sempat buat ape2 lagi kat pisang tu..pastu 2 hari tinggalkan rumah bawa kakak tido kat resort pake, bila balik je, tengok pisang dah masak dengan sangatla ranum..masak semua..tak sangka la pulak proses pisang tu masak cepat sangat, lupa nak simpan dalam peti es..so saya kupas semuanya dan simpan, leh tahan lama sikit..yang dah layu ranum tu saya buat kek..kek pisang peberet en.abg so buat banyak pun mesti abis..
ni lah kejadian kek pisangnya..kek ni sangat la senang dan cepat..kejap je dah siap guna blender jer..hahaha teringat dulu masa saya kat U..ummh! mula dah dok kenang2 zaman2 yg lepas..jgn marahla yer, tiap2 makanan ada je kenangannya...mmg seronok kalau dok ingat cerita dulu2 sememangnya satu kenangan yg tak leh di lupakan...ok nak sambung ape yg saya teringat yang berkaitan dengan kek pisang ni...sebenarnya saya tak bape nak gemo makan kek pisang ni, tapi boyperen (en.abg saya lah sape lagi hik hik!) suka makan kek pisang ni, so berusahalah nak buat kek ni..dengan sape2 je pun saya tanya mcm mn nak buat kek pisang yg sedap..masa kat U saya tanyalah kat kawan saya cik jelita ada bagitau yg dia buat kek pisang guna blender je (lupa minta resepi plak)..huh! gilaa. kreatifnya dia kan..saya mmg tak caye..tapi harus percaya coz dia ni mmg gila2 orgnya..kadang ape yg dia buat tak masuk akal tapi mmg berguna..so bila saya jumpa je resepi kek pisang yang hanya guna blender saya terus je percaya dan terus cube..
 seingat saya, resepi ni dari blog k.an..terima kasih sangat kat k.an sebab syer resepi yg sedap dan mudah ni, akhirnya saya dapat memenuhi citarasa en.abg..dia kata tak puas makan, dia makan dan makan dan makan sampai habis..ni kali yang ke 3 saya buat..yang 2 kali sebelumni tak sempat nak amik gambar pun dorang dah makan..ni dapat amik gambar sebab panas2 teus amik..
buat bentuk kek cawan pun ok..saya lagi suka yg macam kat gambar atas tu..ok lah jom kita tengok resepinya yer..copy & past je lah penyakit M dah datang hihihi...

sumber : Kak.Raihan

Kek pisang mudah
Bahan-bahan:
4 biji pisang emas/ awak (saiz sederhana)- hiris nipis dan lecek
1 cawan gula pasir
1 cawan minyak masak
4 biji telur gred A
1 1/2 cawan tepung gandum diayak bersama 1 sudu teh baking powder dan 1 sudu teh soda bikarbonat
1 sudu besar air limau nipis
1 sudu teh esen pisang/ esen vanilla

Cara-cara:
1. Panaskan oven ke suhu 185 darjah Celcius api atas bawah.
2. Sediakan loyang 4 persegi. Lenser dengan margerin dan alas kertas minyak atau kertas biasa AA
3. Kisar gula, telur, minyak di dalam 'blender' hingga putih. (3-5 minit)
4. Tuang ke dalam mangkuk. Masukkan campuran tepung. Kacau rata dengan senduk.
5. Masukkan pisang, esen pisang dan air limau. Gaul sebati.
6. bakar selama 45minit atau hingga kek masak..boleh cucuk guna lidi sate jika lidi bersih bermakna kek sudah masak.

kek ni sedap, moist, lemak pisang dan sangat mudah
selamat mencuba!!!

1 comment:

  1. Salam Ain..
    Sini pun ada kek pisang.. tadi kat umah Anna.. Pas tu cucur badak pisang kat umah kak ita.. Cam sedap je nampaknya tu..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...