Mar 20, 2011

Opak Ubi

Ain Fajar | 6:15 AM | 0Comments |
Assaalamualaikum..
opak ubi? pelik kan namanya...ni adalah kudapan nenek moyang kita..ianya di perbuat dari ubi, di keringkan dan digoreng..lain bahasa lain panggilannya..yang saya tau namanya opak tak tau dari bahasa ape..hehehe sory yer saya lum buat rujukan terperinci lagi dan tak menuntut pun lagi, so xada resepi lah, gambar sahaja cuci mata je k... huhuhu kijamnyaaa...xpe jgn susah nnt dah menuntut dr nenek moyang saya kongsi di sini..mmmm ada lagi ke nenek moyangnya hahaha.. jumpa cucu cicit kepada nenek moyangnya lah..boleh kan?
sebenarnya opak ni adalah pemberian ibu mertuaku..banyak dia beli pastu bahagi2 kat semua anak2nya..dia tau cucu2nya suka makan terutama adliana syuhada (c kakak lah)..
inilah opak yg saya maksudkan tu, mcm pepedom kan..tapi bukan, yg ni saya dah potong kecil dan goreng. goreng dua keping selesai kakak makan sorang. adiknya mintak dia bagi sikit je punyalah kedekut, kalau tak simpan tak merasalah ayahnya..rasanya lemak2 ubi mmg sedap, kira jajan yang sangat sihat..tak ada bahan2 yg tidak sihat di dalamnya..
ini adalah rupa paras opak yang belum di goreng..sekeping bulat ni besar tau, rasa-rasanya 12 inci kot..kalau nak goreng besar2 mcm ni boleh gak tapi kan guna kuali besar n minyak yang banyak..saya nak jimat dan senang nak makan gunting kecil2 mcm pepedom..

ok jom kita makan dulu, sambil tengok mentor musim ke-5...hehehe...ade yg nak ke...leh beli kat petropam, siap di goreng tinggal makan je..tapi kan yang saya perasan, banyak jual kat petropam area perak..tempat lain tak pasti...sowyyyy...klu nk saya boleh belikan..hihihi
tq yer mak sedapnyaa opak ni..leh buat kudapan ontheway balik kampung ujung minggu ni..byby

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...