May 22, 2012

Pau Keledek.

Ain Fajar | 12:27 AM | 5Comments |
Assalamualaikum..
salam bersiaran..dah seminggu saya bercuti dari meng update dapur alam maya nie..sibuk la sikit dalam seminggu nie..alahamdulillah dapat bersua kembali..nak singgah ke dapur kawan2 yang lain pun tak berkesempatan..
saya besua kembali dari bercuti seminggu yang lepas dengan menayang pau keledek..memamng sedap dan sangat lembut..terima kasih pada Rahel kerna menyumbangkan resepi yang sedap nie...mantap la rahel boleh reka resepi yang sedap nie..tak menyesal saya mencubanya...masa rahel tayang pau keledeknya terus niat dalam hati nak buat..beli keledek awal2, tapi baru semalam berkesempatan membuatnya..alhamdulillah menjadi..c kakak makan sambil tunjuk ibu jarinya sambil cakap sedapnya kuih ibu buat nie..habis 2 biji sekali gus..c adik habis sebiji..ibunya ntahla tak kira pula makan berapa biji..c ayahnya dapat 2 biji je..mst kena buat lagi nie sedap banget...
lihat pada struktur pau ni dah tau pau nie lembut..masa saya menguli doh pau nie lembut sangat susah gak nak handle, kena basahkan tangan dengan tepung baru senang nak membentuk dan menisi intinya..

saya rasa ramai yang sudah mencubanya..dan hasilnya tentu memuaskan..ok jom kita skodeng resepi pau nie..kot ade yang teringin nak tau rasanyamacam man..tak jumpa kat kedai ,ak cik jual kuih tau..buat sendiri la kalau nak tau..

Pau Keledek.
Sumber : Rahel 

Bahan-bahannya :)
250gr tepung pau
150gm keledek
3 sudu besar gula kastor
1 sudu baking powder
2 sb lemak sayur
2 sb yis kering
110ml air
 inti kaya secukupnya.

caranya:
  • satukan semua bahan kecuali shortening dan keledek. gaul rate
  • masukkan keledek yang telah direbus dan lenyek halus serta masukkanlemak sayur.
  • ulu semua bahan hingga menjadi doh yang licin.
  • bulat2 kan 49grm.
  • bila dah kembang masukkan inti dan tunggu pau kembang dua kali ganda.
  • kukus 15 minit.
  • masa kukus jgn buka tutup periuk sehingga pau masak.
  • setelah 15 minit angkat pengukus dan rehatkan sebentar baru boleh buka penutup pengukus.
selamat mencuba!!
tak rugi cuba sebab memang sedap dan berbaloi..nak bagi dah selamat dah semalam..tinggal pinggan je..:)..

5 comments:

  1. wah gebusssnye pau dia...geram pula tgk..rasa nk picit2 aje..hehe

    ReplyDelete
  2. rajinnya wat pau..kalo kat umah ni anak2 akk suka pau inti sayur..hehe
    nmpk gebu jer pau tu..sah2 x sedor ngadap 2,3 ketul kn.. :-)

    ReplyDelete
  3. Selamat malam Ain,
    tiba2 nampak pau keledek pulak...hem macam mau bikin lagi klu begini..tergoda lagi..apa2 pun terima kasih geng kerana sudi mencuba...

    ReplyDelete
  4. Salam kenal Ain.dtg kunjungan balas.dah 2 blog tayang pau hari ni....buat teringin nak mkn juga....

    ReplyDelete
  5. mulat2 pau tu, dengan puri keledk lagi..compem lembut strukturya

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...